Скло-своєрідний, примхливий, вельми непростий в обробці, але дивовижний матеріал. Існує чимало декоративних технік для роботи з ним, ф’юзинг – сплавлення в печі – одна з найефектніших. Техніка ця відносно молода і набула широкого поширення з появою спеціальних кольорових стекол з однаковим ктр (коефіцієнт теплового розширення). Деталі з тільки таких стекол можна сплавляти в єдину конструкцію, інакше більш-менш складна (велика) робота при охолодженні руйнується від внутрішніх напруг. Засобами фьюзінга виходять скельця подібні льодянику – з гладкими оплавленими краями. У техніці фьюзинг гарні як невеликі декоративні штучки, дамська біжутерія, так і фрагменти-деталі великого вітража або навіть вітраж цілком. Техніка звичайно не без недоліків-готові роботи плоскі і односторонні; дорогі скла, матеріали і хімікати, а головне – спеціальна піч.

Обожнюю заглядати майстрам через плече! сьогодні, таку собі екскурсію в свою домашню вітражну майстерню ми і проведемо на прикладі виготовлення в згаданій техніці «фьюзинг» скляних ялинкових іграшок – на дворі початок грудня, саме час.

що знадобилося для роботи.

Художнє скло для фьюзинга, спеціальна піч, набір інструментів, хімікатів,пристосувань і обладнання для обробки скла (див.

Він не тут вже, він по сусідству десь, ближче до дитинства, до школи, чи що,ближче до манускрипту, до палімпсесту,до бронзового ангелу з трубою.гаснучі відблиски ближче до сердцупрінімает він, ніж нас з тобою.м. К. Щербаков-

Насамперед ідея і її пророблений малюнок.тут, ми зосереджуємося на технічних аспектах справи, залишаючи за дужками художньо-естетичну сторону – форми, розміри, кольорознавство, прозорість – з цими великими відомостями читач може ознайомитися самостійно в спеціальній літературі. Конструкція нашої штучки повинна бути кмітливою, досяжною застосовуваної технікою. Пічне спікання справа непроста-ми не можемо втрутитися в процес або бачити його протікання. Одна єдина нестійка крихітка, може скотитися при нагріванні і зіпсувати всю роботу або розм’якшені деталі поведуть себе не так, як передбачалося, тому гарантій немає ніяких і кожен раз відкриваєш кришку остигнула печі затамувавши подих. Втім, досвід дозволяє зводити ймовірність невдачі до мінімуму.

Розплавлене скло подібно густої рідини, отакому сиропу. Розглядаючи його таким чином, неважко передбачити і поведінку скла в печі-деталі розм’якшуються і провисають кілька розпливаючись. Частково діють і сили поверхневого натягу-вільно лежить скляшка в кінцевому підсумку прагне зібратися в краплю. З цих міркувань і повинна бути сконструйована робота.

Опрацьований малюнок з нашою ідеєю виконується в натуральну величину і називаетсякартоном (фото 2).

шаблони. для перенесення контурів деталей на заготовки – кольорове скло, застосовуються шаблони з нетонкої прозорої плівки (фото 3). Плівка занадто товста теж недобра-важко вирізати ножицями. Орієнтуватися можна на товщину 0,25…0,4 мм.у складній роботі всі деталі заздалегідь пронумеровуються на картоні, ці номери переносяться на шаблони спиртовим фломастером.фото 3. Шаблони деталей ялинкової іграшки-ангела.

Шаблон прикладається до стеклуправильной стороною і обводиться тим же спиртовим фломастером. Прозора плівка дозволяє розглянути малюнок під шаблоном і вибрати кращий варіант для великих деталей. Багато, особливо шаруваті, скла мають і виражене напрямок. Довгі і вузькі деталі слід розташовувати уздовж нього інакше їх важко буде відрізати.

різання скла.

Фігурне різання скла-головний вітражний навик. Різання в більшості випадків за попередньою розміткою-довільному контуру на склі. Такі різи робляться склорізом, вперед, при цьому добре видно лінію різу. Для подібної роботи зручніше роликовий масляний склоріз з вузькою головкою (фото 4). У роботі дотримуватися звичайних правил різання листового скла-рівна, гладка (легко змітати крихти) і злегка пружна поверхня, значний і безперервний натиск на інструмент, різ від краю і по можливості більш прямий, не можна проводити склорізом по одній лінії двічі.

фото 4. Вирізання склорізом невеликої деталі з вітражного скла. Склоріз з вузькою головкою, рез»від себе”.

По прокресленої склорізом подряпини скло потрібно зламати-домогтися в цьому місці тріщини. Або звичайному чином, постукуючи зі зворотного боку масивним металевим кулькою на рукоятці склоріза, або спеціальними вітражними інструментами – ламачами (фото 5).на втіху-вітражне скло тонше звичайного віконного і менш міцно, після невеликої практики, як правило, впевнено ріжеться навіть дітьми середнього шкільного віку.

Фото 5. Робота одним з ламачів скла. Інструмент добре підходить для» відщипування ” маленьких шматочків близько краю заготовки.

Фото 6. Вирізані склорізом деталі двох фігурок ангелів. У» помпонах ” твердосплавним інструментом з водою просвердлено по отвору для мотузочок.

вирівнювання країв деталей, підгонка.

У деяких великих роботах деталі не обточують, сплавляють відразу після склоріза. У роботах дрібних і складних і при підвищених вимогах до точності і якості торців, їх слід обробити на шліфувальній машині – згладжуються нерівності, усуваються зазори. Шліфувальна машина-головний інструмент у вітражному справі, наприклад, в техніці тіффані. Ми іспользуемсамодельний агрегат (фото 7) і свердлильний верстат (фото 8) для особливо дрібних деталей. Алмазний інструмент при роботі необхідно омивати водою.

Фото 7. Шліфувальна машина для обробки торців скла. Омивання інструменту за допомогою циркуляційного насоса.

Фото 8. Імпровізована шліфувальна машина для дрібниць. Свердлильний верстат налаштований на ~3000 об / хв, під час роботи до зворотного боку інструменту притискається мокра губка. Працювати в захисних окулярах.

Фото 9. Скляний ангел в процесі обточування-підгонки.

підготовка підстави для спікання

Перш за все підстава-крім спеціальної дорогої кераміки преотлично працює звичайна облицювальна плитка (фото 10, 11).

Фото 10. Шматок керамічної облицювальної плитки.

Фото 11. Шматок керамічної облицювальної плитки, вид ззаду.

Розм’якшене в печі скло набрякає і неминуче на смерть прилипає до незахищеного керамічної основи іліподу печі. Існує кілька спеціальних засобів і безліч не менше спеціальних хімікатів для запобігання їх злипання. Аерозолі, готові рідини і порошки для їх приготування. Вельми зручна в роботі»керамічна папір”. Наш бюджетний варіант-сухий просіяний гіпс (алебастр). Для надійності-поверх керамічного паперу (фото 12) – при акуратному зверненні вона таким чином працює десятки циклів.

Фото 12. Підготовлена основа-керамічна плитка з шаром керамічної ж паперу, через ситечко нетовсто присипана сухим гіпсом.

збірка фігурки.

Карич – як ти думаєш, чи можна його (ангела-хранителя) все таки якось побачити, і він постійно при мені або нальотами?лосяш – мені теж свого треба побачити! я тиждень возився з реактивами в лабораторії, робив дуже цікаве наукове відкриття, а сьогодні забув зняти його з конфорки і воно згоріло! я хочу запитати, а де він пурхав в цей момент?! я хочу поговорити з його начальником! м / ф смішарики, піжмурки і ангели.

Фото 13. Збірка на підготовленій підставі. Ангел-хранитель. – у вас нещасні випадки на будівництві були? – ні, не було. – ну от і не будуть!

Збірка з підготовлених деталей. Не дихаючи (гіпс), найтоншим пінцетиком. При оформленні фігурок застосовувалися шматочки скляних струн виготовлених на пальнику, скляні крихти (подрібнені в сталевій ступці шматочки скла розсіяні потім на фракції), запікається фарба по склу.

Фото 14. Збірка ялинкових ангелів. Робота над скляною зачіскою. Використовуються наколоті скляні струни.

Фото 15. Щоб отвір в розплавленому помпоні не затягнулося, в нього вставлений згорнутий крихітною паличкою клаптик керамічного паперу.

Фото 16. Зібрані фігурки. Анфас.

Фото 17. Зібрані фігурки, профіль.

Зібрані на невеликій підставі фігурки (фото 16, 17), з робочого столу акуратно переносяться в піч (фото 18).

спікання.

Спікання скла-тривалий багатостадійний процес, на щастя, автоматизований. Повний цикл від включення до відкриття остигнула до ~50 град. Цельсія печі – 18 … 20 годин. Максимальна температура нашої програми-740 град. Цельсія.цікаво, що інтенсивне сплавлення триває лише кількаХвилин, весь інший час – дуже плавний нагрів і охолодження з різними швидкостями, плюс «плато» для вирівнювання температури, вигонки повітряних бульбашок між шарами, нарешті-відпалу готового виробу. Рекомендовані “термопрофілі” слід шукати у виробника скла і експериментально підганяти під свою піч і потреби. Змінюючи температуру і час сплаву можна домогтися як рельєфних робіт, так і суцільної рівної пластинки з оплавленими краями.

що вийшло.

Фото 20. Сплавлені фігурки з печі. Ще тепленькі.

Після вилучення з печі (фото 20) фігурки відчищаються і відмиваються з жорсткою щіткою від прилип ззаду гіпсу, алмазним інструментом – на шліфмашині і надфілями притупляються можливі гострі кромки. Ялинкові іграшки забезпечуються мотузочками, упаковуються.

фотосесія.

Фото 22. Маленький ангел на ручках.

Фото 23. Маленький ангел на робочому місці.

Фото 24.

Фото 25. Подарункова коробка зовні.

ще кілька нинішніх ялинкових іграшок зі скла в техніці фьюзинг.

Фото 26. Символ наступного року.

Фото 27. Символ в коробочці.

Фото 28. Варіанти теплих кольорів.

Фото 29. Варіанти холодних кольорів.